søndag den 2. maj 2010

Gourmetpizza så det basker

Jeg skal have besøg af Mutti og Palle i dag.
De er inviteret på gourmetpizza


Jojo!
Det lyder måske overgearet.
Men jeg lover jer, at hverken Nicolas eller jeg har smagt bedre pizzaer, end dem vi selv laver.
Og vi har prøvet mange.
Det nærmest vi kommer på vores gode pizzaer er et lille, undselig pizzaria i Skive.
De kunne også et eller andet....MUMS!

Mutti og Palle skal i dag have 
kartoffelpizza med en sprød tynd bund, tomatsovs, tyndekartoffelsslices, mozzarella, bacon og rosmarin
og
en anden med tynde, tynde og tynde skiver oksekød, tomatsovs, mozzarella, basilikumpesto og ruccola.

Opskriften på verdens bedste bund 
(her bliver 7 store bunde, som sagtens kan kommes i fryseren i film):

6,5 dl vand
30 g gær
1 kg Tipo 00 mel
en sjat olie
og 30 g salt
lidt durummel til udrulning

Alle ingredienser blandes  (til en blød og elastisk dej 
og stilles til hævning til dobbelt størrelse.
Dejen deles i 7 portioner, og dem du skal bruge nu, rulles ud til ca 2 mm tykkelse.

Tomatsovs 
(til 5 pizzaer, som også sagtens kan fryses)
1 hakket løg
3 fed hvidløg
1 dåse flåede tomater
chilli efter smag
oregano
salt og peber

Løg og hvidløg sauteres
herefter kommes resten af ingredienserne i.
Småsimrer i ca. 10 min, hvorefter det hele blendes.

Tomatsovsen smøres i et meget tyndt lag ud over bunden  
(som sagt er der her til 5 pizzaer)

Nu er det tid til fyldet, som jo er helt valgfrit.

Det skal siges, at vi går ind for pizzaer, som ikke er overdængede med fyld eller ost.
Til to pizzaer bruger jeg kun 1 kugle mozzarella på 125 g.
Og det er alt rigeligt.

For at få den meget sprøde bund, forvarmer vi ovnen og pladerne til 300 grader og først når ovnen er varm flyttes pizzaerne over på pladerne.
Det giver lidt samme effekt, som hvis man havde en pizzasten.

Det skal siges, at man hvis man er to, der hygger om at lave dem 
(og dejen er klar), 
kan have dem færdige på kun 25 min.
Det er da hurtig aftensmad ik'?

Håber andre får lyst til at prøve de super lækre pizzaer?

Ha' en super dejlig dag ;)

2 kommentarer:

  1. Hej Katrine,
    de her pizzaer bliver jeg helt sikkert nødt til at prøve.
    Lækker opskrift.
    Hilsen Anne

    SvarSlet
  2. Jeg lover dig Anne!
    Det kommer du IKKE til at fortryde.

    SvarSlet