lørdag den 9. juni 2012

Jordbærkage


Så er der flere goodies for slikmundene.

I går fik jeg endelig prøvet opskriften på Inge G's jordbærkage.
Jeg har sværmet omkring den kage de sidste tre fire år, men aldrig selv prøvet at lave den.
Inge G er en af den slags kollegaer, der ofte (næsten helt uopfordret) dukker op med kager og andre søde sager til folket.
Bl. a. denne jordbærkage.
For to år siden, da N og jeg hold havefest og bryllup tilbød Inge G. at komme med to jordbærkager til desserten.
Og jeg takkede selvfølgelig ja tak. 
Efterfølgende fandt jeg ud af, at hun havde været i nattevagt inden, og at hun slet ikke havde sovet, da hun skulle køre datterens veninde til lufthavnen og direkte derefter igang med at bage til mig....hmmmmm
Og hvad der gør det endnu vildere, er at hun vel bor ca. 50 km fra mig i modsatte retning af lufthavnen.
Det er sgu da kært og elskeligt ik'?

Og hvad endnu bedre er, så er kagen intet mindre end skæppe skøn.
Sød, saftig, blød og lækker.

og nu har jeg endelig selv fået den under huden:

Opskriften på en stor tærtebund:

3 æg
200 g sukker
200 g smuttede hakkede mandler (el. mandelmel) - jeg kan godt lide, at de ikke er hakket helt fint. Det giver lidt ekstra bid.

Æg og sukker piskes og mandlerne røres i.

Dejen hældes i en form (tærte, spring, eller ildfast) og bages i en forvarmet ved 150 grader i ca 40 min.
Bunden må gerne falde sammen og blive lækker mumset.

Cremen:
2 dl fløde pisket
2 dl 38 % cremefraiche
korn af en vaniljestang (eller en spkf vaniljesukker)
1-2 spkf flormelis  (alt efter hvor sød man ønsker den)

Fløden piskes blød og tilsættes de øvrige ingredienser.

Og endelig toppes den afkølede bund med creme og  2 bakker danske lækre jordbær.



I går skar jeg jordbærene i halve og kastede dem tilfældigt på.
Når jeg snart laver kagen til familietamtam i Nicolas'  Familie ønsker han, at de bliver lagt pænt ?????
Så det må jeg jo heller gøre ik'?

Nyd den og ha' en fantastisk weekend!
Kh
Kristine

2 kommentarer:

  1. Mums - den er gemt til en god lejlighed. Og jeg vil bestemt gå efter det rustikke og rodede look. Jordbærerne vælter jo alligevel rundt når man skærer i kagen...

    SvarSlet
  2. uhm tak for det - skønt med jordbær, det smager jo af sommer selvom varmen venter på sig:-)følger din blog på sidelinien og glæder mig til at skrive ønskeliste til jul:-)

    SvarSlet