torsdag den 14. juni 2012

Rabarber, kokos cupcakes




Der er jo efterhånden ikke længe til jeg stopper min min nuværende arbejdsplads.

Både godt og skidt er det.
Jeg trænger til nye toner, nye tider, nye græsgange.
Og det får jeg!
Men hvad værre er, så kan jeg ikke tage mine yndlingskollega med mig.
Hvilket er ganske forfærdeligt.
Vi har arbejdet sammen de sidste tre år og har seriøst haft det så sjovt, hyggeligt og dejligt sammen.
Har stået sammen i tykt og i tyndt, været afdelings Dupont og Dupont og lagt ører til manges mumlen i krogene.
Hun har bragt mig tilbage på rette kurs, når mit temperament er løbet af med mig og har talt mig til fornuft, inden jeg sagde og gjorde ting, som jeg ikke skulle gøre.
Hun er den mildeste og sødeste, men lur mig, om jeg ikke har tændt en lille, rebelske ild i hende?

Vi har været et perfekt makkerpar.
Og jeg ved, at det ikke slutter nu.....

Hvis der er om nogen er en der kan guffe lige så meget kage som mig, så er det hende ;)
Så denne her er til Karin ;)




Min opskrift  (24 stk)
(mikset af to forskellige og lavet lidt på slump)

1/2 kg rabarber (jeg brugte 300 g friske og 200 g henkogte uden saft, da jeg ikke lige havde flere frisk)
3 æg
100 g blødt smør
200 g rørsukker (jeg brugte lidt mindre, ad mine henkogte rabarber allerede var søde)
100 g kokosmel
3 tsk bagepulver
200 g mel

Jeg brugte også lidt pink pastafarve, men det kan jo undlades eller en halt anden farve kan bruges.

I første omgang skæres rabarberne i ca 1 cm stykker af ca 1 cm (hvis rabarberen er tyk, så også på langs)
Herefter rystes de i sukkeret og får lov til at stå til dejen er rørt sammen.
Smør og sukker piskes glat, hvorefter æggene tilsættes et af gangen under fortsat piskning.
Når dejen er glat og ensartet piskes mel, kokosmel og evt. farve i.
Og slutteligt røres raberberstykkerne i.

Jeg brugte ganske alm. størrelse forme (som man kan købe i netto) og fik 24 stk.
Jeg bager altid mine forme i en fast ydreform.
Dvs i en silikoneforme eller lignende. På den måde forhindrer man, at det e´hele splatter og flyder ud.

Bagetid. ca 25-30 min. i forvarmet ikke varmluftovn på 180 grader

Topping (Til 16 stk)

100 g blødt smør
2 pakker philidelpia møreost neutral
1/2 dl fløde
1 stang vanilje
og flormelis efter smag (jeg lavede min ret sød, da kagen er er frisk og syrlig).

Toppingen tylles på, når kagerne er helt afkølede.
Pyntes alt efter humør ;)



Bon Appetit
kh
Kristine

2 kommentarer:

  1. Søde Kristine....Tak for endnu en skøn kage :-))
    Og tak for de søde ord ; Jeg vil seriøst også savne dig frygteligt meget.....så vi må jo hellere finde på noget..Hmm....
    Du er den dygtigste handy-woman jeg kender.....Alt indenfor læderarbejde, gourmetmad og så alle de fantastiske lækre og flotte kager. Måske du skulle lave din egen lille tvserie, med alt godt fra : drivhuset, læderværkstedet og køkkenet - krydret med de utallige hjemmefødsler ?!! En kreativ sjæl er du - og det er dejligt !!!!
    Tak for kage i dag , og hermed en bunke knus fra din - endnu - kollega:-)
    karin

    SvarSlet
  2. U-HA de ser gode ud. Meen... jeg har vist fået nok af muffins for et par dage... Tror jeg gemmer din opskrift til en anden god gang.

    SvarSlet